Gedachten gevoelens gedrag

3 TIPS OM POSITIEVE GEDACHTEN TE CREËREN

Per dag hebben we zo’n 60.000 gedachten, positieve en negatieve. Als je besluit je negatieve gedachten als waarheid aan te nemen, dan heeft dit behoorlijke gevolgen, want datgene wat je denkt, heeft direct invloed op hoe jij je voelt.

Laatst was mijn zoontje even alleen thuis, hij is negen jaar en sinds kort hebben we dat ‘even-thuis-alleen-zijn’ geïntroduceerd. Hij vindt dat geweldig en stoer, maar voor mij is het vooral erg wennen en loslaten. Dit zul je vast herkennen als je zelf kinderen hebt en in die fase zit of bent geweest. Toen hij dus alleen thuis was en ik onderweg naar huis reed, belandde ik in een file. M’n zoon zou nu zeker langer dan een uur alleen thuis zijn. Ik vroeg mezelf af of hij wel zolang alleen thuis kon zijn. Was hij eigenlijk niet te jong, zou het wel goed gaan, wat als er iets gebeurt …. Binnen de kortste keren voelde ik me heel angstig, gestrest en ook nog eens een slechte moeder. Want wie laat z’n kind van negen nou een uur alleen!?

Wat er bij mij gebeurde is dat ik allerlei gedachten creëerde, die ik geloofde en die vervolgens vervelende gevoelens veroorzaakten. En dat is hoe het in de praktijk werkt, ook bij jou. Op het moment dat jij je bijvoorbeeld onzeker voelt, heb je hoogstwaarschijnlijk ‘onzekere’ gedachten, bijvoorbeeld ‘Ik kan dit niet.’ ‘Wat zullen ze wel niet van mij denken.’

Maar dat is nog niet alles, het heeft ook invloed op hoe we de dingen vervolgens doen, anders gezegd: ons gedrag.

Nog steeds in de file zorgde mijn angstige gevoel dat ik geïrriteerd reageerde op mede-weggebruikers die niet snel genoeg aansloten in de file. Ik kon ze wel aan de kant kijken, met mijn boze blikken, ik had tenslotte haast, want mijn kínd was in gevaar. Eindelijk van de snelweg af racete ik naar huis, ik móest zo snel mogelijk thuis zijn, om te ontdekken wat voor verschrikkelijks er gebeurd was. Ik knalde m’n auto de oprit op en rende naar binnen.

Door mijn angstige gevoel werd ik een draak op de weg, een snelheidsduivel, met alle risico’s voor mijn mede-weggebruikers.

GEDACHTE > GEVOEL > GEDRAG = RESULTAAT

Nog een voorbeeldje, stel je hebt een negatieve gedachte, bijvoorbeeld: Ik ben niet goed genoeg (gedachte) —> ik voel me down & moe (gevoel)—> de hele dag komt er niks uit m’n handen (gedrag) —> ik heb geen fijne dag gehad (resultaat)

Je kunt je nu vast goed voorstellen dat jouw gedachten veel invloed hebben op de kwaliteit van je leven. In het voorbeeld hierboven zou het resultaat ook kunnen zijn: ‘op m’n werk krijg ik klachten dat ik niet voldoende presteer’ of ‘ik kan er niet echt zijn voor mijn kinderen’, ‘mijn relatie staat onder druk.’

Je kunt jaren in dezelfde (negatieve) flow blijven hangen en dezelfde resultaten blijven halen, door continue dezelfde, negatieve gedachten als waarheid aan te nemen. Ténzij je hier iets aan doet.

In deze blog geef ik je 3 tips om met je negatieve gedachten om te gaan.

Tip 1 Stop en laat negatieve gedachten los

Je weet nu hoeveel gedachten je op een dag hebt, zo’n 60.000! En zijn deze allemaal waar? Nee, natuurlijk niet! Jij beslist zelf welke gedachte waar is en welke niet. Stop met het geloven van negatieve gedachten, deze helpen jou niet, dus laat ze vooral los. Prik ze als het ware door als een speld in een ballon. Patssss, en weg!

Tip 2 Stuur je gedachten

Besluit om negatieve gedachten aan je voorbij te laten gaan en focus op positieve gedachten. Word alert op positieve gedachten, herhaal deze en maak ze maar groter. Je kunt ook een negatieve gedachte ombuigen naar een positieve, door jezelf de vraag te stellen: Wie zou ik zijn zonder deze negatieve gedachte? Kijk wat voor jou het beste werkt.

Tip 3 Creëer nieuwe, positieve gedachten

De gedachten die we vandaag hebben, zijn voor 95% dezelfde als die we gisteren hadden en deze zullen we ook weer morgen hebben. We hebben dus nieuwe gedachten nodig om nieuwe resultaten te krijgen, resultaten waar we naar verlangen, bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen.

Nieuwe gedachten kun je creëren door affirmaties. Affirmaties zijn positieve zinnetjes die je dagelijks herhaalt en hardop tegen jezelf zegt. Door dit regelmatig te doen, ben je jouw onderbewuste aan het trainen. Je voorziet je onderbewuste met nieuwe, positieve informatie. Voorbeelden van affirmaties
– ik ben trots op wie ik ben
– ik voel me gezond en energiek
– ik ben dankbaar voor alles wat ik heb
– ik ben een geduldige, lieve ouder voor mijn kinderen
– mijn zelfvertrouwen groeit elke dag

Overigens, mijn zoontje schrok zich kapot van mijn stormachtige binnenkomst, terwijl hij rustig op de bank televisie aan het kijken was. Er was natuurlijk niks aan de hand. Hij zei: ‘hoi mam, wat doe jij nou?’

DEEL DIT BERICHT

Laat een reactie achter





ANDEREN BEKEKEN OOK:

Kernwaarden Judith Kaart

KERNWAARDEN VERTELLEN WIE JIJ BENT

Ontdek in 5 stappen wat jij het allerbelangrijkste vindt In dit artikel gaan we het hebben over waarden en zelfs je kernwaarden. Waarden zijn dingen die je belangrijk vindt, waardevol, dus. Heb je ook weleens dat je soms een beslissing neemt die op zich goed voelt, maar dat je niet goed kunt uitleggen waarom je…

Read More...
Levensveranderende gewoonten - Judith Kaart mindset coach

6 LEVENSVERANDERENDE GEWOONTEN

Regelmatig lees ik boeken over persoonlijke ontwikkeling, eerlijk gezegd, ik lees al jaren geen ander genre meer. Vroeger las ik boeken van Saskia Noort, Nicci French, Esther Verhoef en ik durf het bijna niet te zeggen Danielle Steel, met haar zwoele romannetjes. Nu vind ik het heerlijk om een boek te lezen waar ik nieuwe…

Read More...